Grootte lettertype

• A  A  A

Schmallenberg 2021

Verslag van de KBO reis naar Schmallenberg op 6 – 9 -2021

Op maandagmorgen, 6 september, stond de bus om 9.30 u reeds klaar om ons naar het Alpin hotel in het Sauerland te brengen.

Rond de klok van 10.00 u hadden allen hum plaatsje gevonden in de bus en konden we aan onze 5 daagse vakantie richting Sauerland beginnen.

De voorzitter van de KBO wenste allen een voorspoedige, maar vooral een plezierige reis. Het weer was prachtig, alle passagiers hadden goede zin, dus de start kon niet meer stuk!

Na een busrit van twee en een half uur arriveerden we bij het imposante en heel mooi gelegen Alpin hotel, waar we gastvrij werden ontvangen met een heerlijke lunch. Daarna werden de kamersleutels uitgedeeld. Iedereen ging zich wat opfrissen om daarna weer de bus in te stappen om het plaatsje Schmallenberg te gaan verkennen (sommigen vanaf een terrasje!). Rond 18.00 u waren we weer terug in het hotel, waar we een gigantisch diner buffet aantroffen, hier ontbrak werkelijk niets aan. Om hier een keuze uit te maken was voor iedereen best moeilijk, alles tot en met de toetjes, overal was aan gedacht. De kelner zorgde ervoor dat iedereen tijdens het diner werd voorzien van een drankje, ook haalde hij steeds het gebruikte servies weer op.

Na het diner volgde nog een heerlijk ontspannen avond aan de bar. Ook hier kwamen we niks te kort!

Dag 2

Na weer een uitgebreid ontbijt buffet stapten we in onze privé bus die ons middels een pracht rit door Sauerland naar de stad Siegen bracht. Hier konden de dames zich uitleven in talloze winkeltjes en al het moois wat hierin te vinden was. De meeste mannen hadden over het algemeen een strategisch gelegen terrasje opgezocht, om in de gaten te houden dat de schaapjes niet zouden verdwalen in die grote en mooie stad! Toen de meisjes moe begonnen te worden sloten ze ook aan op het terras en waren er in een mum van tijd stoeltjes tekort zodat de oppasgarde ook wat rust kreeg, wat ze wel verdiend hadden die middag! Na nog enkele versnaperingen genuttigd te hebben, sprongen we weer in de bus die ons door de prachtige natuur op een heel hoog niveau bracht : een ski hut, een kabelbaan, een springschans en prachtige vergezichten over heel de streek viel ons ten deel. Ook was er een prachtige Almhutte waar we al snel de gezellige tafeltjes ontdekten en waar Nico na uitleg een rondje gerstenat, koffie of wijn spendeerde voor de hele groep. Dit werd erg geapprecieerd (er werd aan hem voorgesteld om dat deze reis vaker te doen).

Na goed uitgerust te zijn stapten we weer in de bus terug naar het hotel om daar een eigen invulling aan de  middag te geven. Een prachtig zwembad met warm water (hier kwam je aan het zweten onder het zwemmen) behoorde tot de mogelijkheden. Of je kon een fijne wandeling maken. Maar ook van de buiten terrasjes bij het hotel werd gretig gebruik gemaakt!

Rond de klok van 18.00 u stond er weer een gigantisch diner buffet voor ons klaar. In de avonduren was gezelligheid troef en zaten we achter een lekker drankje, wat de meesten vol hebben gehouden tot in de kleine uurtjes!

Dag 3

Voor enkelen een kortere nachtrust en voor de goed uitgeslapen reisgenoten stond in een badend zonnetje de bus weer klaar om ons naar het Galileo park te brengen. Dit is een museum waar allerlei kunstobjecten stonden ten toon gesteld, waar de liefhebbers van hebben genoten.  Nadat we al dit moois gezien hadden gingen we naar een forellenkwekerij met de naam “Rameil”. Bij aankomst werden we verrast met stokbrood belegd met zalmfilet en forelfilet. Een hapje wat een ieder zich goed liet smaken, ook het kopje koffie en het koude drankje maakte het welkom compleet. Allereerst kregen we duidelijke uitleg over de daar gelegen forellen vijvers waar gasten van het Sauerland hun vishengeltje uit mochten werpen. Het verhaal ging verder met de uitleg over de “steur’, een vis die bij u allen wel bekend is om zijn kuit, in de volksmond “kaviaar”. Hierna gingen we naar de forellen kweekvijvers, gigantische vijvers met duizenden forellen die, als ze gevoerd werden, een hels kabaal maakten (wat een pracht was om te horen en te zien). Ook de rook oven mochten we aanschouwen. Na uitleg hierover werd ons medegedeeld dat we in de gelegenheid werden gesteld om vis te kopen. Hiervan werd gretig gebruik gemaakt. In de kwekerij wordt jaarlijks gemiddeld 20.000 kilo forel verhandeld!

Hierna stapten we weer in ons vervoerskarretje en reden we weer terug naar het hotel. U kunt zich wel voorstellen dat het borreluurtje voor het diner bij allen vast in het geheugen zat en waar ook veel medereizigers gebruik van maakten. Een afzakkertje voor het eten doet wonderen, toch?

We willen niet in herhaling vallen, maar er stond om 18.00 u weer een diner buffet klaar wat zijn weerga niet kent. Alles erop en eraan, het ontbrak aan niks. Iedere dag verse groenten, vers fruit, te veel om op te noemen!

Een half uurtje na het diner werden we verrast met een optreden van een goochelaar. Hij had veel onbegrijpelijke trucs, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat Hans Krieger en Jos Geijbels  de show stalen met hun optreden (zonder hen was het maar een showtje geworden). De hele zaal heeft in een deuk gelegen. Al met al waren het een paar hele leuke uurtjes!

Ja, en ook hierna ging het weer richting bar, waar de obers al de wijntjes en pilsjes aan het inschenken waren. Gezelligheid was weer troef!

Dag 4

De bus stond weer te popelen om te vertrekken. Ze zou ons deze dag naar Elslohe brengen naar een museum dat zijn weerga niet kent. Alle beroepen die de mens ooit uitgeoefend heeft waren daar tot in details te zien. Dit was een schot in de roos van de organisatie! Alle beroepen: de schoenmaker, de loodgieter, de bakker, de smid, een mini spoor, een stratenwals, oude draaibanken, zelfs een verlostang hebben we gevonden. Velen onder ons hadden hier wel de hele dag rond kunnen kijken en genieten!

Daarna werd de busreis weer hervat en werd koers gezet naar Winterberg, met het doel dat de meisjes die in Siegen de beurs niet helemaal leeg hadden gemaakt, daar nu de gelegenheid voor werd geboden. De mannen hadden weer een strategische plek opgezocht zodat alles in de gaten kon worden gehouden. Ook hier op het terras vloeide het gerstenat naar behoren!

Weer aangekomen in het hotel werd er allereerst een groepsfoto gemaakt door onze hoffotograaf, Willy de buschauffeur (die na de vijfde foto pas doorkreeg dat hij de vinger niet voor de lens moest houden en het toestel met de lens naar voren gehouden moest worden). Hierna konden we weer van het uitgebreide diner buffet onze buikjes vullen. Na het diner ging de weg weer linea-recta naar de bar, annex dansgelegenheid, waar de hele avond gezellige muziek ten gehore werd gebracht, wat doorging tot in de late uurtjes!

Dag 5

Op de 5de dag was de terugreis gepland door het mooie Sauerland richting Tegelen. Maar eerst reden we langs de forellen kwekerij, waar we onze bestelde verse vis ophaalden.

Rond 13.30 u arriveerden we in Tegelen op de plek waar we ook de reis zijn gestart. Een leuke reis was ten einde.

Nico bedankte, ook namen Ger, alle reisgenoten die voor het welslagen van de reis mede zorg hebben gedragen. Jos Geijbels werd bedankt voor zijn niet aflatende zorg voor de KBO – leden die van zijn deskundige medische zorg gebruik hebben mogen maken.

Willy, onze hof chauffeur werd voor zijn diensten nog eens extra in het zonnetje gezet. Overal hield hij rekening mee, zoals ook met de passagiers die wagenziek zouden worden bij het nemen van scherpe bochten en rotondes….hij reed gewoon overal rechtdoor, niemand is ziek geworden. Daarvoor ontving hij namens de organisatie een extraatje!

Verder verdienen Nico en Ger een pluim voor het FOUTLOOS organiseren van deze reis!

Heel jammer was het defect raken van de lift, maar dit heeft het hotelpersoneel naar behoren opgelost!

Nogmaals, alles perfect geregeld!

Om deze reis te verbeteren is heel veel goede inzet nodig!

Tot ziens op de volgende KBO – Reis!